برنامه ریزی استراتژیک یک فرآیند مدیریتی است که به شرکت ها کمک می کند تا اهداف خود را برای دوره بلند مدت تعیین کنند و برنامه های مربوطه را برای دستیابی به اهداف خود تدوین کنند. این فرآیند شامل مراحل زیر می باشد:
· تعیین مأموریت شرکت: مأموریت شرکت به عنوان اولین گام در برنامه ریزی استراتژیک مطرح می شود. مأموریت شرکت بیانگر هدف اصلی و ارزش های شرکت است و به عنوان پایه ایجاد یک استراتژی موفق استفاده می شود.
· تعیین اهداف: اهداف بلند مدت شرکت برای تحقق مأموریت باید مشخص شوند. اهداف باید محدود، قابل اندازه گیری، دست یافتنی و زمان بندی شده باشند.
· تحلیل SWOT: تحلیل SWOT برای تعیین نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها استفاده می شود. این تحلیل به شرکت ها کمک می کند تا بهترین استراتژی های خود را برای مقابله با تهدیدها و بهره بردن از فرصت ها انتخاب کنند.
· تعیین استراتژی ها: استراتژی ها برای رسیدن به اهداف شرکت تعیین می شوند. در این مرحله باید به تعیین استراتژی های مختلف برای برطرف کردن نقاط ضعف، بهره بردن از فرصت ها و مقابله با تهدیدها پرداخت.
· تعیین برنامه های عملیاتی: برنامه های عملیاتی برای اجرای استراتژی های انتخاب شده برای رسیدن به اهداف تعیین می شود. برنامه های عملیاتی باید دقیق، قابل اجرا و محدود باشد.
MBA به معنای "Master of Business Administration" است. در دورهMBA شرکت کنندگان درباره مهارتهای مدیریتی، مالی، بازاریابی، استراتژیک و سایر مباحث کسب و کار آموزش میبینند.
همچنین، این دوره به شرکت کنندگاان کمک میکند تا مهارتهای ارتباطی، تحلیلی و تصمیمگیری خود را تقویت کنند. با گذراندن دوره مدیریت کسب و کار فرصتهای شغلی و پیشرفت در کسب و کار بسیار افزایش مییابد.
در حال حاضر در ایران، تعدادی دانشگاه و موسسه آموزشی دوره های ام بی ای آنلاین را ارائه میدهند. اما بهتراست شما بسته به شرایط و نیازتان بهترین موسسه را انتخاب کنید.. در ادامه، به برخی از بهترین دوره های MBA آنلاین در ایران اشاره میکنیم:
دانشگاه تهران: دوره MBA آنلاین این دانشگاه با همکاری دانشگاه البرز و موسسه بینالمللی کار و سرمایهگذاری (IIIC) ارائه میشود و به عنوان یکی از بهترین دوره های MBA در ایران شناخته میشود.
موسسه مدیربان: مدیربان یکی از موسساتی است که با برنامه ریزی و تدوین یک دوره آموزشی کاملا عملی و تخصصی سعی کرده مهارت های مورد نیاز مدیران را به صورت یک دوره کامل و حرفه ای مدون کند. از مزایای دوره ام بی ای آنلاین مدیربان استفاده از اساتید حرفه ای این حوزه است که ترکیبی از دانش و تجربه را به شرکت کنندگان منتقل می کند.
دانشگاه علامه طباطبایی: دوره MBA آنلاین این دانشگاه با همکاری دانشگاه گوته ارائه میشود و بر اساس رتبهبندی QS، به عنوان یکی از بهترین دوره های MBA در ایران شناخته میشود.
دانشگاه شریف: این دانشگاه نیز دوره MBA آنلاینی را در اختیار دانشجویان قرار میدهد و به دلیل ارائه برنامه آموزشی با کیفیت و تمرکز بر روی مهارتهای کسب و کار، به عنوان یکی از بهترین دوره های MBA در ایران شناخته میشود.
موسسه آموزشی دانش برتر پژوهش: این موسسه نیز دوره MBA آنلاین را با همکاری دانشگاههای برتر دنیا ارائه میدهد و به عنوان یکی از بهترین دوره های MBA در ایران شناخته میشود.
مدیریت چیست و تعریف آن کدام است؟ مدیریت به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که با برنامهریزی، سازماندهی، هدایت (رهبری) و کنترل منابع و فرایندهای مختلف یک سازمان یا سازمانها انجام میشود و هدف از آن دستیابی به اهداف سازمانی است. این فعالیتها شامل مدیریت انسانی، مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی، مدیریت عملیاتی، مدیریت راهبردی و مدیریت تغییرات، مدیریت تعارض، مدیریت بحران و... است.
مدیریت (management) به منظور بهینهسازی عملکرد سازمان، افزایش بهرهوری و بهبود روابط داخلی و بیرونی استفاده می شود. همچنین، مدیریت اهداف سازمان را با توجه به شرایط داخلی و خارجی بهروزرسانی میکند و سعی میکند به بهترین نحو ممکن از منابع موجود استفاده کند.
انواع مدیریت به طور کلی به چهار دسته زیر تقسیم میشوند:
1. مدیریت عملیاتی (Operational Management): این نوع مدیریت به بهرهوری بالای عملیات روزانه سازمان میپردازد. این شامل مدیریت تولید، مدیریت تأمین، مدیریت کیفیت و مدیریت عملیات پشتیبانی است.
2. مدیریت مالی (Financial Management): این نوع مدیریت به برنامهریزی و کنترل مالیات، بودجهبندی، تحلیل و بررسی سود و زیان، بررسی مخارج و مدیریت ریسکهای مالی میپردازد.
3. مدیریت منابع انسانی (Human Resource Management): این نوع مدیریت به برنامهریزی و کنترل فرایند جذب نیروهای جدید، آموزش و توسعه کارکنان، ارزیابی عملکرد و پرداخت حقوق و مزایا میپردازد.
4. مدیریت استراتژیک (Strategic Management): این نوع مدیریت به برنامهریزی بلندمدت سازمان، تحلیل و تعیین اهداف، تعیین استراتژیها و برنامههای عملیاتی، کنترل و ارزیابی عملکرد و تصمیمگیری درباره تغییرات و نوآوری میپردازد.
لازم به ذکر است که این دستهبندی تنها یکی از بسیاری از دستهبندیهای موجود در حوزه مدیریت است و انواع مدیریت میتوانند با توجه به نوع سازمان، حوزه فعالیت و دیگر عوامل مختلف، متفاوت باشند.